Valgfag

Det vil variere fra år til år, hvilken valgfag som tilbys på de ulike trinnene.

Elever som får innvilget 1. og 2. valget sitt får ikke bytte valgfag. Dersom det oppstår uforutsette hendelser som f.eks. helsemessige årsaker, kan et bytte vurderes individuelt. 

Trafikk (9. og 10. trinn)

Valgfaget skal bidra til at elevene forstår hvorfor vi har trafikkregler, og hva som menes med å være hensynsfull, oppmerksom og forsiktig. Gjennom faget skal elevene motiveres til kommunikasjon og samhandling i trafikken. Elevene skal kunne vurdere trafikkforhold og vite hva de bør gjøre for å unngå ulykker. Faget skal gi kunnskap om sikre kjøretøy, rutiner ved ulykker og livreddende førstehjelp. Opplæringen skal oppmuntre elevene til å lære av sine erfaringer som trafikanter og til å være gode rollemodeller for andre.

Valgfaget består av to hovedområder: menneske i trafikken samt risiko og sikkerhet. Faget vil bestå av både teori og praktiske øvelser for å oppnå fagets kompetansemål. Trafikalt grunnkurs inngår i valgfaget.

Valgfaget inneholder alle komponentene i trafikalt grunnkurs med unntak av mørkekjøring. Mørkekjøring (trafikant i mørket) må tas ved en trafikkskole.

Reiseliv:

Valgfaget reiseliv skal bidra til at elevene kan få oppleve glede og mestring gjennom aktiviteter som er knytte til arbeid med lokale eller regionale reiselivstjenester. Faget skal bidra til å styrke den lokale tilhørigheten til elevene gjennom utforsking av kultur og natur og gjennom samhandling med gjester og lokale reiselivsaktører. Valgfaget skal òg bidra til å utvikle respekten elevene har for lokal natur og kultur, og gi dem forståelse av verdien et bærekraftig reiseliv har for et lokalsamfunn. Det blir også innhold av forskjellige språk og kultur.

Fysisk aktivitet og helse

Fysisk aktivitet og helse handler om å stimulere til bevegelsesglede og interesse for fysisk aktivitet og kosthold som grunnlag for en helsefremmende livsstil.

Produksjon for scene 

Produksjon for scene handler om å gi elevene erfaring med scenisk produksjon. Gjennom faget skal elevene få erfaring med de ulike delene i en scenisk produksjon, fra planlegging til ferdig produkt. Elevene skal også få kulturopplevelser og utforske ulike kunstneriske uttrykk. Faget skal bidra til at elevene utfordrer og utvikler sine ferdigheter faglig og sosialt gjennom kunstnerisk samarbeid og samspill. 

Valgfaget produksjon for scene skal bidra til at elevene utfolder skaperglede, engasjement og utforskertrang. Faget skal også bidra til at elevene kan få et styrket selvbilde, økt selvinnsikt og økt sosial kompetanse gjennom samspill mot en ferdig produksjon. Videre skal faget bidra til at elevenes identitet kan bli styrket gjennom demokratisk meningsutveksling og kreative prosesser.

Liker du å stå foran et publikum eller har du drømt å stå foran et publikum? Er du interessert i å vite hvordan man setter opp en forestilling, og vil vite om hvordan det er bak kulissene? Om du skulle tørre å bli kastet lys på og komme litt ut av komfortsonen, er dette valgfaget for deg!

Produksjon for scene (BAND 9. og 10. trinn)

Du bør ha noe erfaring med sang og instrumenter fra før. Kanskje du har sunget på juleavslutning? Kanskje du synes det var gøy med gitarundervisning? Så lenge du har viljen til å tørre å utforske dine skjulte talenter og utfordre dine kunstneriske ferdigheter og å stå foran et publikum, er dette faget for deg!

Dette er valgfaget for deg som vil

· øve på å spille og synge i et band.

· velge ut sanger og øve dem inn sammen med andre.

· prøve deg på flere instrumenter

· lære å bruke instrumenter, forsterkere, mikrofoner og sanganlegg.

· delta i planlegging av konserter

· spille på en scene foran et publikum

· PLANLEGGE – ØVE – GJENNOMFØRE!

Friluftsliv

Friluftsliv handler om at elevene skal utvikle turglede og respekt for naturen og naturressursene. Faget skal gi elevene forståelse av mangfoldet i naturen. Faget skal også bidra til å fremme fysisk og psykisk helse ved å gi elevene erfaring med å bruke naturen til rekreasjon og aktiviteter.

Design og redesign

Design og redesign handler om at elevene skal få erfaringer med ulike design- og håndverksteknikker og materialer. Gjennom idéutvikling og praktisk arbeid i verksted kan elevene utvikle skaperglede, utholdenhet, selvinnsikt og kritisk tankegang.

Ideer og praktisk forskning (10. trinn)

Ideer og praktisk forskning handler om å utvikle forståelse av forskning og ulike forskningsmetoder. Faget skal gi elevene praktisk erfaring med å tenke kritisk og løse problemer gjennom kreative prosesser. 

Innsats for andre (9. og 10. trinn)

Liker du å gjøre andre glad? Da er dette valgfaget du vil ha!

I valgfaget Innsats for andre skal vi gjøre nettopp dette – gjøre andre glad 😊 Vi skal lære om hvordan frivillig arbeid gjøres og hvordan vi kan hjelpe og nå ut til andre! I løpet av året skal vi også planlegge og utvikle sosiale tiltak for andre for å bli dra til et inkluderende samfunn! Dette er en kombinasjon av praktisk og teoretisk arbeid. Den teoretiske delen vil handle om ulike bistandsorganisasjoner og hvordan man jobber for å hjelpe andre. Den praktiske delen vil bestå av praktisk arbeid og oppdrag ute blant folk! Tidligere har elever blant annet laget vafler i kantina, hatt aktiviteter for elevene på SFO, vært trivselsagenter på sykehjem eller laget innsamlingsaksjoner til veldedige formål. Hva DU har lyst til å gjøre er opp til deg 😊  

Du må gjøre et forarbeid sammen med foreldrene dine for å finne en plass hvor du skal gjøre en innsats for andre. Skolen klarer ikke å fylle opp innsatsoppgaver for alle elever uten hjelp fra dere. Her er det nødvendig med samarbeid for å lykkes!

Teknologi og design

Teknologi og design handler om å lage teknologiske produkt. Faget skal bidra til at elevene utvikler sin kreativitet og teknologiske kompetanse gjennom å designe, utvikle og forbedre produkt. Elevene skal òg kunne forvalte teknologi på en sikker og bærekraftig måte. Faget skal videre bidra til at elevene kan finne gode teknologiske løsninger for nåtida og framtida og forberede de på å et arbeids- og samfunnsliv med raske omstillinger.

Utvikling av produkter og tjenester (10. trinn)

Læreplanen vektlegger mulighetene til digital innovasjon og å se potensiale for et globalt marked.

Det å se potensiale for et globalt marked, utelukker likevel ikke muligheten for å tenke lokalt. Læreplanen har et tydelig fokus på etikk, bærekraft og innovasjon. Innovasjon innebærer så vel å starte noe nytt som å videreutvikle noe som allerede eksisterer.