Skolemiljø

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen har nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Skolen skal forebygge brudd på retten til et trygt og godt skolemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme elevenes helse, trivsel og læring. Dette fremgår i opplæringsloven § 9A – Elevene sitt skolemiljø.

Askim ungdomsskole arbeider forebyggende på flere måter. Skolen bruker programmet Robust ungdom fra 8. – 10. trinn. Vi benytter også samarbeidslæring i alle klasser. Hver klasse har egne klasseregler og vi arbeider med sosial kompetanse etter en plan.

Når en elev sier at skolemiljøet ikke er trygt og godt, skal skolen så langt det finnes egnede tiltak sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Skolen skal sørge for at involverte elever blir hørt. Hva som er best for elevene, skal være et grunnleggende hensyn. Når det gjøres tiltak i en sak, skal skolen lage en skriftlig plan. Aktivitetsplikten handler om at alle som jobber på skolen har plikt til å sørge for at alle elever har det trygt og godt på skolen. Skolen skal følge med, gripe inn, varsle, undersøke og sette inn tiltak.

Hvis du eller barnet ditt mener at skolen ikke har gjort nok for å stoppe krenkelser, kan dere melde saken til Statsforvalteren: 

Først må dere ha tatt opp saken med rektor på skolen. Det må ha gått minst en uke fra du tok opp saken med rektor. Saken må gjelde skolemiljøet på den skolen eleven går på nå. Aktivitetsplikten, dokumentasjonskravene og muligheten til å melde saken til Statsforvalteren er beskrevet i opplæringsloven § 9 A.