Lytt

Viktig informasjon om koronavirus:

Julehandelen er i gang og vi ønsker alle en hyggelig og trygg julehandel

Julehandelen er i gang og vi ønsker alle en hyggelig og trygg julehandel

Her har vi samlet et knippe smittevernråd slik at både kunder og handelsstanden kan gjennomføre julehandelen på en måte som ivaretar smittevernet.

Vi oppfordrer alle voksne og barn over 12 år til å bruke munnbind under hele handleturen, slik at vi sammen skaper en trygg julehandel.

I situasjoner med høyt smittepress og hvor det er vanskelig å holde avstand, kan munnbind anbefales som et av tiltakene for å redusere risiko for smittespredning. Bruk av munnbind kan komme i tillegg til, men ikke erstatte andre tiltak.

Vi oppfordrer til å handel lokalt og at du er med på å gjøre handelen trygg.

Råd til deg som handler 

  • Hold deg hjemme hvis du er syk.
  • Handle gjerne på tidspunkter da det er færre kunder i butikkene.
  • Hold minst 1 meters avstand til andre kunder og betjeningen.
  • Vask hender eller bruk hånddesinfeksjon hyppig. 
  • Unngå å ta kollektivtransport hvis mulig.
  • Utsett handlingen til senere hvis du ser at det er trengsel. 
  • Ikke utsett julehandelen til de siste dagene før jul hvis du har mulighet til å gjøre den unna tidligere.

Råd til handelsstanden 

  • Butikkeier må ta ansvar for å tilrettelegge for at kunder kan holde avstand, både inne i butikken, på kjøpesenteret, ved pakkedisker og eventuelt også utenfor butikklokalet hvis kundene må stå i kø. 
  • Det må ikke slippes inn flere enn det er plass til i lokalet, slik at alle klarer å holde minst 1 meters avstand til andre i lokalet. For kjøpesentre bør det utarbeides en strategi for hele senteret, inkludert fellesarealer. 
  • Det kan være fornuftig å ha utvidede åpningstider og tilbud over flere dager for å unngå at mange kunder samles samtidig.
  • Oppfordre kunder til å handle på tidspunkter da det ikke er mange andre kunder i lokalet.  
  • Informer kunder om å holde seg hjemme ved sykdom. 
  • Legg til rette for god håndhygiene i lokalet. 
  • Ta hensyn til risikogrupper, for eksempel ved å ha tidspunkter der de inviteres til å komme uten at andre kunder er til stede. 

Klikk for stort bilde