Kommunen overtar sykehuset Østfold HFs lokaler på Edwin Ruuds omsorgssenter

Rådmann Georg Smedhus og prosjektdirektør ved sykehuset Østfold HF, Tore Dag Olsen, viser fram kontrakten.Fredag 29. mai ble overtakelsen av lokalene markert i nydelig sommervær i sansehagen på Edwin Ruuds omsorgssenter.

Det at Indre Østfold kommune overtar lokalene fra sykehuset Østfold er et viktig tilskudd for ytterligere å styrke vårt tjenestetilbud i Indre Østfold kommune i årene som kommer, sa ordfører Saxe Frøshaug i sin tale.

Prosjektdirektør Tore Dag Olsen ved sykehuset Østfold hadde tatt den korte turen til Indre Østfold i dag.
Olsen representerer en organisasjon som har fremstått veldig ryddig og profesjonelt i denne prosessen, med prosjektdirektør Tore Dag Olsen i spissen, sier en fornøyd ordfører Saxe Frøshaug.

Takknemlig for raus gave fra stiftelse

Bygningsmassen hvor DPS (distriktspsykiatrisk senter) holder til i dag er på totalt 2350 m², fordelt over tre etasjer. To av etasjene utgjør så godt som ferdig innredede institusjonslokaler. Framover vil det være hovedfokus på kortidsplasser og rehabilitering her. Kjøpet av sykehusets lokaler på Edwin Ruud, samt en allerede gjennomført oppgradering av heisen ved senteret, er i stor grad finansiert gjennom en raus gave fra Hans og Erling Grinis Stiftelse på totalt 20 millioner kroner.

Knut J. Herland og Jørn Vidar Lillestrand - Klikk for stort bildeKnut J. Herland og Jørn Vidar Lillestrand, som representerer styret i Hans og Erling Grinis Stiftelse, mottok blomster og en stor takk fra kommunen.I tildelingsbrevet heter det; «Styret for Stiftelsen gir uttrykk for at de er meget glade for å kunne bidra med midler til det omsøkte formålet ved at de derved bidrar til å oppfylle ønsket fra Hans og Erling Grini som begge hadde glede og nytte av å være beboere ved Edwin Ruuds omsorgssenter, samtidig som midlene gir grunnlag for tilbud om flere fremtidige omsorgsplasser».

Indre Østfold kommune er veldig takknemlig for den rause gaven fra brødrene Hans og Erling Grini. Gaven bidrar til å holde visjonen til Edwin Ruuds omsorgssenter i live: «Edwin Ruud – det beste stedet for meg å være – akkurat nå!»

En tydelig, visuell hyllest til brødrene Grini vil komme på plass ved hovedinngangen innen et snaut år.

Kommunen satser videre på Edwin Ruud

Noen institusjoner er slik at befolkningen har gode assosiasjoner til dem, og Edwin Ruuds omsorgssenter er en slik institusjon, sier kommunaldirektør Kenneth Johannessen. Historisk så har det vært god samhandling mellom kommunen og sykehuset Østfold, og dette vil vi jobbe for også i framtiden. Det er et solid fundament, som vi med glede utvikler videre, sier Johannessen. Han takket også enhetsleder Jan Erik Eide for hans viktige arbeid for Edwin Ruuds omsorgssenter.

Tilstede ved kontraktsinngåelsen - Klikk for stort bildeBak: Grethe Aasgaard (styreleder Edwin Ruuds stiftelse), Jan-Erik Eide (enhetsleder Edwin Ruuds omsorgssenter), Jørn Vidar Lillestrand (styremedlem Hans og Erling Grinis Stiftelse), Tore Dag Olsen (prosjektdirektør Sykehuset Østfold HF), Knut J. Herland (styremedlem Hans og Erling Grinis Stiftelse), Georg Smedhus (rådmann Indre Østfold kommune) Foran: Signe Øye (leder for Eldrerådet), Saxe Frøshaug (ordfører Indre Østfold kommune), Tom-Arne Tørfoss (assisterende rådmann)